גיליון 10 - המצב האתי של הדוקומנטרי

תוכן העניינים
על הגיליון
על הגיליון

אם יש ולו קמצוץ אמת בדבריו של הפילוסוף האוסטרי לודוויג ויטגנשטיין (1889–1951), אזי קריאה מלאה של גיליון זה, על שני חלקיו, אמורה להביא לכדי פיצוץ – לכל הפחות לכדי אי-הסכמה ומחלוקת. הרי מלכתחילה, האי-הסכמה, המחלוקת והסכנות המבעבעות מתוך המובן האתי...קראו עוד

גארנט בוצארט - על אתיקה וקולנוע תיעודי אמת ממשית ומעשית
גארנט בוצארט, על אתיקה וקולנוע תיעודי: אמת ממשית ומעשית

לו היו אנשי התיאוריה הקולנועית מסכימים שבלב הדיונים העכשוויים על אתיקה בקולנוע התיעודי עדיין עומד המושג אמת, ייתכן שהיה טעם להצביע על אמת אחת לפחות של הפרויקט הזה: אופן הפנייה החזותי, שדומה לַמבנה של התפיסה החושית. תפקידה של הראייה...קראו עוד

אתיקה דוקומנטרית
אתיקה דוקומנטרית

בבואנו לדון ב"אתיקה דוקומנטרית" נשאלת השאלה אם קיימת הצדקה לקיומו של מושג זה בנפרד ובמובחן מ"אתיקה קולנועית". האם אתיקה של קולנוע דוקומנטרי שונה מאתיקה של קולנוע עלילתי? האם אתיקה תלויה בפורמט? בז'אנר? בזרם קולנועי? בפרקטיקת עבודה? האם יחסי עובד-מעביד שמתקיימים...קראו עוד

סיפור סגור – דילמות פתוחות
סיפור סגור – דילמות פתוחות

הדעה המקובלת נוטה לראות בסרט התיעודי מסמך החושף מציאות, ומציג אמת. עם זאת, אופן שיקופה והצגתה של המציאות – וכן שיקוף האמת "המגולמת" בה – כרוך בשורה של החלטות המחייבות בחירה בין שיקולים שונים. השיקולים הם תוצאה של מחויבויות שונות...קראו עוד

איש אחד כאילו כרגיל
איש אחד כאילו כרגיל

הפילוסופיה מתחילה באי-נחת. אדם מהרהר על חייו ממעוף הציפור, ולפתע אינו שוקל מה עליו לעשות מחר, אלא מה לעשות בכלל, מהי תכלית החיים, ולמען מה ראוי לחיות אותם. אדם מתבונן על המזלג שבאמצעותו הוא אוכל את ארוחת הצהריים השגרתית שלו,...קראו עוד

תיעוד עצמי בעידן הסלפי: מרחב אתי חדש
תיעוד עצמי בעידן הסלפי: מרחב אתי חדש

אור, בחור מתולתל כבן 25, מכוון את המצלמה אל עצמו. הוא יושב ליד השולחן בחדרו שבבית הוריו. אימא שלו מביאה לו קערת מרק. הוא מעמיד פני אוכל אבל כשהיא יוצאת, הוא שופך את המרק לשקית ניילון ויוצא מהבית. זה לא...קראו עוד

על הצורך בהתגלות, תרתי משמע
על הצורך בהתגלות, תרתי משמע

בשנים האחרונות מתגברת התופעה של חשיפה אישית על פני המסך, הן בתוכניות ריאליטי, והן בסרטים שמתעדים את הגיבור במערומיו, הפיזיים כמו גם הנפשיים. עולם האינטרנט מעצים את המציאות הזו עד בלי גבול. כשאני ניגשת לבחון ולהבין את התופעה, נראה לי...קראו עוד

עדויות – חלק א
עדויות – חלק א

כל סרט שעשיתי הציב אותי בפני שאלות אתיות סבוכות ושונות זו מזו, את רובן פתרתי ביני לביני במהלך העשייה. אבל התסכול, הכאב והתובנות שליוו את עשיית לב הארץ (2001) הגדירו מחדש את גבולותיי כדוקומנטריסטית.

מיכל אביעד

כל סרט...קראו עוד

קול קורא

גיליון מספר 10 של "תקריב" יעסוק ב:

על המצב האתי של הדוקומנטרי

קראו עוד

תומכי המגזין

keren
pais
tarbut
kolnoa